sobota, 15 lipca 2017

[0951]

Wiadukt kolejowy nad ulicą Grzegórzecką/Dietla

I stało się - ulica pod wiaduktem została dziś zamknięta, a on sam idzie do przebudowy. Trochę serce pęka, bo to najstarszy most w Krakowie zbudowany jeszcze za Franciszka Józefa, dokładnie w latach 1861-1863, który oryginalnie łączył dwa brzegi starego koryta Wisły. Przebudowa, głównie poszerzenie, starego wiaduktu to jednak tylko mała część zmian jaką PKP wprowadza obecnie w Krakowie - przede wszystkim znikną nasypy kolejowe skutecznie oddzielające dziś Stare Miasto, w tym też Kazimierz, od Grzegórzek, które zostaną zastąpione wiaduktami, co stworzy nowe przestrzenie do zagospodarowania. Najgłośniej mówi się jednak o parkingach, także tyle byłoby tej wspólnej przestrzeni, ale mimo wszystko byłbym nawet za, ale pod warunkiem, że będą one głównie dla mieszkańców i tym samym zniknie możliwość parkowania na okolicznych chodnikach. Podczas przebudowy linii kolejowej powstaną też dwie stacje - jedna gdzieś tu obok i będzie to stacja Kraków Grzegórzki, a druga na południowym wschodzie, w okolicach osiedla Złocień, co pozwoli rozwinąć Szybką Kolej Aglomeracyjną, której w regionie wciąż tak bardzo brakuje. Inwestycja ma trwać łącznie cztery lata i wraz ze zbudowaną już estakadą nad ulicą Wielicką wprowadzi chyba największe zmiany w mieście od... nie wiem, likwidacji kolei obwodowej może, a to miało miejsce ponad sto lat temu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz