niedziela, 6 czerwca 2021

[1258 & 1259]

 

Ratusz w Gryfowie Śląskim

Ogromny, przynajmniej jak na 6,5 tys miasteczko, oraz wiekowy, bo z połowy XVI wieku. Rzecz jasna później wiele razy przebudowywany. Niedawno trochę go odkurzono, po czym prezentuje się pięknie stojąc na środku równie starego Rynku.

Warszawa, Wileńska 13

Kamienica na warszawskiej Pradze-Północ. Przetrwała wojnę i powstanie warszawskie w niezłym stopniu, za to teraz radzi sobie jak może, bo nawet wpis do rejestru zabytków chyba niewiele daje w tym temacie. Zbudowano ją w roku 1890, a pierwszym właścicielem był Aron Balfisz. Potem ja wiele jej podobnych przechodziła z rąk do rąk. Jak ktoś lubi takie klimaty, to Praga-Północ jest tym miejscem. Tylko podobno wciąż trzeba uważać na miejscowych... czy prawda? Nie wiem. Mnie nikt nie zaczepiał, ale też do każdej dziury się nie pchałem. Z ciekawostek; od 1935 była tu biblioteka, a zaraz po wojnie, przez około rok-półtora, ambasada Związku Radzieckiego, co w sumie nie dziwi, bo jak wiemy z historii z Warszawy mało co zostało, a ten dom jednak przetrwał. No i, co dla mnie najciekawsze, tu wychował się mój warszawski znajomy, o czym dowiedziałem się już po powrocie do Krakowa.

A skoro już jestem po rozjazdach, to jedziemy z tym Krakowem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz