niedziela, 16 września 2018

[1095]

Lubicz 34 - Kamienica Bujwidów

Wspominałem tu już o niej kiedyś - dokładnie w czerwcu zeszłego roku przy okazji zdjęcia ulicy Lubicz -> [929]. Dla przypomnienia więc - jest to kamienica wzniesiona w latach 1892-1894 według projektu Henryka de Laveaux, a od roku 1994 jest w rejestrze zabytków. Co czyni ją jednak wyjątkową? Otóż w roku 1904 wprowadził się tutaj Odon Bujwid z rodziną i założył tu wytwórnię surowic i szczepionek, która prężnie działała zwłaszcza podczas I Wojny Światowej. Jego żona natomiast, Kazimiera, miała istotny wpływ na prawa kobiet w rodzącej się dopiero II RP. W kamienicy tej znajduje się maleńkie, prywatne muzeum poświęcone rodzinie Bujwidów i ich działalności, którego zbiory niestety nie są udostępniane na co dzień. W tę niedzielę dzięki Małopolskiemu Instytutowi Kultury pojawiła się jednak szansa na zobaczenie nie tylko zbiorów, ale też na zapoznanie się z historią Odona i Kazimiery Bujwidów. Miało mnie nie być w Krakowie w ten weekend, lecz wyszło inaczej, a skoro tak, to dołączyłem do zwiedzających. Pozostaje żałować, że osoba, która miała tak znaczny wpływ na dzisiejszą medycynę, zostaje poniekąd zapomniana i nie istnieje w świadomości większości krakowian. Ja sam przeczytałem o Bujwidach dopiero przy okazji notki [0929]. Tym samym dobrze, że choć w ten jeden dzień mogliśmy poznać tę ciekawą historię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz