poniedziałek, 30 listopada 2020

[1199]

 

Mikołajska 9

Co jakiś czas wracam do ścisłego centrum, tego najbardziej turystycznego i o którym najwięcej ciekawych rzeczy można wyszukać. Zatem dziś kamienica z adresem Mikołajska 9, o której..., cóż, niewiele ciekawostek udało mi się znaleźć. Trochę o byłych mieszkańcach i niegdysiejszych właścicielach, ale bez konkretów.
Dom ten jest oczywiście ważnym zabytkiem, bo jego najstarszą część datuje się na połowę wieku XIV, czyli mniej więcej czas, kiedy ta odnoga Mikołajskiej została wytyczona, co czyni z niego pozycję w rejestrze zabytków Krakowa.

Jak sądzę kiedyś był ładną, piętrową kamieniczką, którą później podniesiono o dwa piętra, starając się przy tym, trochę na oko, zachować spójny wygląd fasady - ze skutkiem jak widać.
Jej fragment kiedyś się tu już pojawił -> [0649]. Na zdjęciu widać szpecące tę kamienice banery i reklamy, które zniknęły po wejściu w życie uchwały krajobrazowej na Starym Mieście.

Mikołajska 9 to bliski mi adres. W podziemiach bowiem, od wielu już lat, znajduje się klub muzyczny Awaria, gdzie swego czasu spędziłem wiele wieczorów inhalując się papierosowym dymem, pijąc wiśniówkę na przemian z zimnym piwem, oraz słuchając koncertów zmarłego już niestety Jurka Bożyka, jazzmana i bardzo barwnej postaci związanej z Krakowem, lub formacji bluesowo-rockowej Blue Machine Łukasza Wiśniewskiego, dziś związanego z Krakow Street Band.

Zdarzyło mi się też raz być na jakiejś imprezie na ostatnim piętrze, gdzie gospodarzami byli mocno hałaśliwi i trudni do zniesienia na dłuższą metę Włosi. Szybko się ewakuowałem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz